اصلاح طلبان از توقيف های پس از اعلام پيروزی احمدی نژاد خبر ميدهند


اعضای گروههای اصلاح طلب ايرانی از توقيف دست کم ده اصلاح طلب در سحرگاه امروز، يکشنبه، به فاصله چند ساعت پس از آن خبر داده اند که مقامات در ايران اعلام کردند محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری با اکثريتی چشم گير مجددا به اين مقام برگزيده شده است.

خيابانهای تهران امروز در مجموع آرام بود. اما روز قبل از آن، پس از آنکه صادق محصولی وزير کشور گفت آقای احمدی نژاد شصت و دو درصد و شش دهم آرا را برده است، رای دهندگانی که خشمگين بودند با پليس زد و خورد کرده بودند.

وی گفت ميرحسين موسوی، اصلاح طلب رقيب اصلی رئيس جمهوری، فقط سی و سه درصد و هفتاد و پنج صدم آرا را کسب کرده است. در تهران، هزاران حامی آقای موسوی، در شديد ترين خشونت پس از شورشهای دانشجوئی ده سال پيش، با آتش زدن تايرها و پرتاب سنگ واکنش نشان دادند.
معترضين فرياد ميزندند مرگ بر ديکتاتور، و آنچه را که به سرقت رفتن انتخابات، و به حساب نياوردن آرای خود توصيف ميکرند، تقبيح و محکوم کردند.

پليس با شلکيک کپسول گاز اشک آور و کتک زدن معترضين با باتون تلافی کرد. پليس ضد شورش نيز سوار بر موتورسيکلت برای درهم شکستن جمعيت وارد صحنه شد.

ستاد انتخاباتی آقای موسوی اواخر وقت شنبه خواستار آرامش شد.

اين رقيب اصلاح طلب که ميگويد رای گيری با خلاف کاريهائی جدی همراه بود، انتخابات را يک صحنه آرائی توصيف کرد.

آقای احمدی نژاد انتخابات را کاملا آزاد توصيف کرد.

آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد از نتيجه انتخابات استقبال کرد، و گفت حضور حداکثری رای دهندگان، در سطحی بالاتر از هشتاد درصد، و بيست و چهار ميليون رای برای آقای احمدی نژاد، جشنی واقعی است.

روز شنبه سيل ويديوهای راجع به تظاهرات، با تصاويری حاکی از حريق در خيابانها و تضاهرکنندگانی که با فرياد شعار ميدادند، به شبکه های اينترنتی سرازير شد. ويديوهائی که کارکنان شبکه فارسی صدای آمريکا از شبکه فيس بوک دريافت کردند هزاران حامی اپوزيسيون را حين راه پيمائی در خيابانها نشان ميدهد.

رقبای آقای احمدی نژاد وی را به سوء مديريت بر اقتصاد، از بين بردن وجهه ايران، و منزوی ساختن ايران از غرب متهم کرده اند.