فعالیت شبکه العربیه در ایران متوقف شد


به گفته مسئولان شبکه العربیه مقام های ایرانی این شبکه عربی را موظف ساخته اند که به خاطر نحوه پوشش تحولات دو روز منتهی به اعلام نتایج انتخابات، به مدت یک هفته فعالیت خود در ایران را متوقف کند.

بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده در سایت این شبکه مقام های ایرانی دلیلی برای تصمیم خود ارائه نکرده اند و بر اساس این بیانیه به این ترتیب "عملا در میانه شورش ها و اعتراض ها از سوی اصلاح طلبان ... مانع خبر رسانی [شبکه العربیه] از این کشور شده اند."

خبر توقف فعالیت العربیه در ایران ابتدا بطور زنده توسط دیا الناصری گزارشگر این شبکه در ایران اعلام شد که گفت وزارت ارشاد ایران از او خواسته یک گزارش خود را تغییر دهد و سپس از تصمیم تعلیق فعالیت های این رسانه در ایران به مدت یک هفته خبر داد.

خبرنگار این شبکه در چهار ماه اخیر در تهران بوده است اما بنا به اعلام نبیل الخطیب، سردبیر اجرایی این شبکه دستور توقف فعالیت "بطور شفاهی" به این شبکه اعلام شده است.

این شبکه اعلام کرده پیش از قطعی شدن تصمیم دولت ایران "ساعت ها مذاکرات بین وزارت ارشاد و العربیه" در جریان داشت.

العربیه در بیانیه خود مدعی شده مقام های ایرانی با بروز خشونت ها در جریان اعتراض به نتایج شمارش آراء، به برخی از خبرنگاران خارجی دستور دادند که فورا ایران را ترک کنند.

این شبکه که با حمایت مالی عربستان سعودی فعالیت می کند پیشتر هم با مقام های ایرانی دچار مشکل شده بود و در ماه سپتامبر سال گذشته، مسئولان ایرانی حاضر به تمدید مجوز فعالیت های خبری حسن فحص، رئیس دفتر العربیه در تهران نشده بودند و او اکنون از دوبی به فعالیت خود ادامه می دهد.